3 redenen om als vakman géén foto’s te (laten) maken
Stel, je bent (interieur) architect, aannemer, timmerman, voeger, stukadoor, of hebt een ander mooi vak waar je trots op bent. Dan is het leuk dat aan anderen te laten zien, toch? Tenminste, dat zou ik denken. Maar ik kom genoeg mensen tegen die dat allemaal “niet zo nodig vinden”. Tuurlijk, dat mag, ik geef 3 redenen om geen foto’s te laten maken.
Je hebt genoeg te doen, dus waarom laten zien wat je doet? Dat kan alleen maar meer klanten trekken en met een beetje pech vinden ze het mooi en willen ze dat je bij hun ook kom werken of moet je een ontwerp maken. Dat kan niet de bedoeling zijn, toch? Dat je op den duur minder werk hebt, omdat je niet zichtbaar bent, dat valt vast wel mee. Je bent goed in je vak, dat verkoopt zichzelf.
Je hebt een website waar alleen je adres en telefoonnummer op staat. Dus dan heb je ook geen foto’s nodig. Lekker makkelijk. Aan sociale media doe je ook zelden iets, dat is veel te ingewikkeld en raak je alleen maar verslaafd aan. Als mensen je willen hebben, dan bellen ze wel. Daar is dat ding immers voor uitgevonden. Je bent vindbaar, dat is voldoende. Dat heeft altijd gewerkt, dus dat blijven we gewoon zo doen. Al dat nieuwerwetse gedoe.
Misschien maak jij wél foto’s en zie je ook wel dat het best belangrijk is. Daar heb je juist je telefoon voor. Het cameraatje is wel een beetje beschadigd door de werkzaamheden die je doet is en er is stof achter gaan zitten. Maar ach, dat is niet erg, dat ziet toch niemand. Tegenwoordig zijn die foto’s zo groot, die kunnen ook best op de website. Zelfs voor een banner is die best te gebruiken. Ach ja, een beetje onscherp, maar hé, op een afstand ziet niemand dat. Als je maar ziet wát er op de foto staat. Dat is het belangrijkste. Een foto is een foto, daar moet je niet zo moeilijk over doen.
Natuurlijk is dit wat cynisch beschreven
Geloof mij. Ik hoor het, wat minder heftig, regelmatig. Of ik zie het. Banners op beurzen met panden die op een sombere dag scheef gefotografeerd zijn. Droevig word ik er van. Zonde van dat werk en de investering van de banner.
Maar voor diegene die aarzelen, 3 redenen om wél een goede foto te laten maken:
Foto’s is wat we ‘content’ noemen. Content voor je website en sociale media. Met die content kun je laten zien wat je vak is, en dat je daar steengoed in bent! Berichten op sociale media worden nu eenmaal beter bekeken worden als er een foto bij staat. En als er dan een link naar je site bij staat, trekt dit meer bezoekers naar je website. Dat is wat je wilt toch? Laat het dan wel een goede foto zijn, dan heb je een streepje voor! Overigens een telefoonfoto voor sociale media is geen probleem, voor een website heb je toch écht meer kwaliteit nodig.
Website en sociale media zijn niet meer weg te denken. Je wilt er graag foto’s bij zetten, juist omdat dit meer bezoekers trekt, dat weet je en dat merk je. Dit doen is nog wel een dingetje, je vergeet steeds die foto te maken. Daarom zijn er mensen zoals ik. Die maken met liefde de mooiste foto’s van jouw werk. Geef een lijst met panden en laat de fotograaf zijn/ haar werk doen. Hoef jij er niet meer aan te denken en heb je toch goede foto’s. Wel zo makkelijk.
Een ander voordeel van een fotograaf inhuren is dat hij/zij de apparatuur heeft die goed schoongehouden word. Stofjes op de lens is voor een fotograaf uit den boze, over krasjes nog maar niet te spreken. Daarbij met professionele foto’s spring je uit boven de middenmoot. Scherp, fris en sfeervol. Dat is wat je wilt laten zien. Steengoede foto’s die precies laten zien wat je doet en wat je kan. Want dát wil je graag aan je (toekomstige) klanten laten zien.
Misschien is dit een beetje “wij van WC eend adviseren WC eend” verhaal. Ja, dat klopt. Maar je hebt wel tot het einde toe gelezen ;-). Mijn doel is dat er goede foto’s van jullie werk gemaakt worden. Om te laten zien dat jullie een vak hebben, dat respect verdient en veel tijd en investering kostte om tot jouw niveau te komen. Dat dit vakmanschap ook bewaard moet blijven, voor de generaties na ons. Anders zijn panden die al honderden jaren bestaan ten dode opgeschreven. Als ik door mijn foto’s een steentje kan bijdragen om jullie vak te promoten, dan doe ik dat met alle plezier. Wil je liever een andere fotograaf, prima. Als het maar een goede is die verstand van zaken heeft (en dat hebben ze niet allemaal, helaas)
Denk je, die dame heeft gelijk! Bel of mail me dan. Telefoonnummer en mailadres vind je op deze pagina.