“Even Apeldoorn bellen…”

U kent die reclame vast wel: “Even Apeldoorn bellen… “ als er iets niet helemaal goed gaat en de verzekering moet er aan te pas komen.

Zo’n moment had ik recentelijk. Ik had de opdracht gekregen om een monument bij mij in de buurt te fotograferen met sneeuw. Prachtig natuurlijk. Het leek mij voor de verandering, ook leuk om een paar foto’s te maken vanuit binnen. Een stukje van het interieur en het mooie uitzicht. Leuk idee!

De uitvoering was helaas minder. Ik had mijn camera met statief neergezet, uiteraard in de veronderstelling dat het statief zou blijven staan. Niet dus, statief met camera er op viel op een stenen keukenvloer. NEE!! Helaas, ja dus.. Er was een stukje van de lens afgebroken en het filter dat er opzat gebarsten.

Gelukkig kon ik er nog wel mee fotograferen, zodat ik de foto’s nog kon maken die ik wilde maken, maar handig was het niet. De behuizing van de lens stond wat open, die moest ik dus even dicht houden in verband met ‘vals licht’.

De volgende dag was het niet naar Apeldoorn bellen, maar naar Apeldoorn rijden. Daar zit een fotozaak voor professionals. Zij hebben ze schade opgenomen en de lens opgestuurd om te zien of deze nog gemaakt kan worden. Dat hoop ik maar, want deze lens is een hele specialistische lens en dus niet goedkoop. Ik ben wel verzekerd, maar hoe zij hier mee omgaan is nog niet helder. Of ze een reparatie of dagwaarde betalen als ik een nieuwe nodig heb. Want dat ik hem nodig heb is zeker, een monumentenfotograaf zonder ‘architectuur’ lens, dat gaat niet.

Ik hou erg van omdenken, ik hoop van harte dat hier nog iets goeds uitkomt. Wat dat is, dat weet ik nog niet. Als ik er achter ben laat ik het u weten!