Hoe ik dat bedoel? De manier waarop wij naar een foto kijken lijkt vrij willekeurig. Lijkt.. een goede fotograaf weet wat hij met zijn foto wil vertellen. Hij weet ook wat hij kan doen om dit te versterken.
Zo wordt onze manier van kijken voor een groot deel bepaald door onze manier van lezen. We lezen van links naar rechts, daardoor kijken we ook van links naar rechts. Omdat we van links naar rechts kijken, vinden we het vaak fijn als ons onderwerp aan de rechterkant van de foto staat. Dat voelt vertrouwd. Als fotograaf kun je hier rekening mee houden bij de opbouw van je beeld.
Behalve de leesrichting, zijn er nog andere manieren om de kijker te sturen. Neem nu Rembrandt, meester in het schilderen van licht en schaduw. Als je naar zijn schilderijen kijkt, weet je direct wat hij het belangrijkste vond. Daar is het licht. Zorg er dus voor dat, zeker als er in de ruimte waar je gaat fotograferen veel contrast is tussen licht en donker, je onderwerp in het licht staat. Dan weet de kijker gelijk: daar gaat het om.
Is er wat gelijkmatiger licht, dan kun je de kijker ook sturen door gebruik te maken van scherpte/ onscherpte. Als het een onderwerp scherp is, kijk je daar als eerste naar, zelfs als het op de achtergrond staat. Kijk maar eens naar de voorbeelden: bij de bovenste foto kijk je eerst naar de onderste bloem, bij de onderste foto eerst naar de bovenste bloem. Daar ligt de scherpte, en dat valt als eerste op.
Als je een groep mensen fotografeert en één iemand kijkt in de lens, dan valt die persoon als eerste op. Neem dit meisje. Ze is in een donkere omgeving gefotografeerd, met veel wit rond haar gezicht. Toch zie je haar gezicht als eerste, omdat ze je aankijkt.
Daar moet je van houden, sommige mensen hebben het gevoel bekeken te worden als de blik van de geportretteerde op de kijker gericht is.
Kleuren kunnen ook heel bepalend zijn. Vooral geel, rood, oranje zijn kleuren die opvallen. Zeker als ze verder niet in de foto voorkomen. Vaak hebben verpakkingen of emmers zo’n opvallende kleur. Deze kleuren vragen aandacht in je foto. Soms wil je dat, maar vaak ook niet omdat het afleidt. Zet ze even aan de kant, dan heb je er geen last meer van.
Met al deze elementen bepaal jij als fotograaf dus waar de kijker naar kijkt. Zeker als je een detail fotografeert is het zinvol om hierover na te denken en te kijken hoe je het beste de nadruk legt op dat element waar jij de nadruk wilt hebben.