Moderne architectuur

Moderne uitstap

Recentelijk had ik een afspraak in Den Haag, omdat mijn auto bij de garage stond moest ik met de trein. Aangezien ik geen fotografie spullen mee hoefde te nemen was dit geen probleem. Hoewel zo’n treinreis van deur tot deur langer is dan met de auto (er van uitgaande dat de file voorbij is) vind ik de trein soms toch wel erg prettig. Verplicht onthaasten..
Geen auto’s die te lang links rijden of mede weggebruikers die harder willen dan ik ga en denken dat ze harder kunnen als ze aan mijn bumper kleven (geloof me, ik rij niet onder de maximum snelheid.. ). Nee, lekker in de trein, kijken naar andere mensen, het landschap, beetje mijmeren over waar ik mee bezig ben en verder mee ga en soms een boek lezen. Lekker relaxed dus.

Overstap

Op de terugweg moest ik overstappen in Arnhem. Ik had de keuze tussen óf de sneltrein naar Zutphen nemen en daar weer overstappen om 1 halte terug te reizen met de stoptrein óf 20 minuten langer wachten in Arnhem en tijd hebben om het nieuwe stationsgebouw te bekijken. Aangezien ik toch al helemaal in de relaxmodus zat en ik reuze nieuwsgierig was, besloot ik te gaan voor het laatste. Dat bleek een goede keuze te zijn.

Moderne architectuur

Ik schreef al eerder hoe ik op het idee kwam om monumenten te gaan fotograferen. Hoewel daar absoluut mijn voorkeur naar uit gaat, kan ik ook enorm genieten van moderne architectuur. Glas, staal, bijzondere vormen en constructies, ik vind het vaak prachtig.

Daarom was het uitstappen in Arnhem en wachten op de volgende trein geen straf. Want wat een mooie hal is het geworden!  Volgens mij wel een gevalletje: kost wat, maar dan heb je ook wat.

Lange bouwtijd

Als ik op Wikidedia kijk, klopt dat. In 1997 zijn ze begonnen met bouwen, 18 jaar geleden dus. Nu moest niet alleen het station, maar ook de hele stationsomgeving vernieuwd worden, maar toch. In 2008 is er een bouwstop geweest, omdat de begroting van 65 miljoen opgelopen was naar 90 miljoen. Uiteindelijk is dit opgelost door o.a. in fases verder te gaan (even heel kort door de bocht).

De laatste fase was dus de centrale hal. De klapper op de vuurpijl! Omdat ik geen camera bij mij had, heb ik een paar foto’s gemaakt met mijn mobiel. Niet de beste kwaliteit, maar het geeft wel een indruk. Ik ben wel reuze benieuwd hoe de hal er uit ziet als de zon schijnt. Toen ik er was regende het, vandaar dat ik geen buitenfoto’s heb.

Mocht je dus een keer de kans hebben, pak de trein en ga naar Arnhem. Zeker een bezoekje waard!

P.S 1:Het ontwerp is van Ben van Berkel van UNstudio. Hij ontwierp ook de Erasmusbrug van Rotterdam.

P.S.2 De foto bovenaan dit blog is niet het station van  Arnhem, dat is het pand Nationale Nederlanden in Rotterdam. Dat zag ik gebouwen worden in de jaren 90. Voor toen indrukwekkend hoog, qua ontwerp minder indrukwekkend dan Station Arnhem, vind ik.